sâmbătă, 23 mai 2015

Etapele realizării unui plan didactic de succes

                        Etapele realizării unui plan didactic de succes



Etapele realizarii unui plan didactic de success
Proiectarea demersului didactic
Proiectarea demersului didactic presupune parcurgerea de către profesor a următorilor paşi:
·        lectura programei şcolare;
·        identificarea unităţilor de învăţare, care stau la baza realizării planificării calendaristice;  
·        elaborarea planificării calendaristice
·        proiectarea unităţilor de învăţare.
Proiectarea unităţilor de învăţare
Etape care corespund abordării procesului didactic într-o succesiune logică:


Proiectul unei unităţi de învăţare
O unitate de învăţare este o structură didactică: •deschisă şi flexibilă, •unitară din punct de vedere tematic, •se desfăşoară pe o perioadă determinată de timp, •determină formarea la elevi a unui comportament specific, generat prin integrarea unor competenţe specifice şi •se finalizează prin evaluare

Tipuri de lecţii
1. Lecţia de comunicare/dobândire a cunoştinţelor
2. Lecţia de formare a priceperilor şi deprinderilor (sau lecţia de munca independentă)
3. Lecţia de recapitulare şi sistematizare (sau lecţia de fixare şi consolidare a cunoştinţelor)
4. Lecţia de evaluare a performanţelor şcolare (verificare şi apreciere a cunoştinţelor)
5. Lectia mixtă (sau combinată)
De retinut: Competen ele generale corespund ciclurilor de învătare (gimnazial/liceal,etc) Competen ele specifice corespund unui an scolar Proiectele lectiilor vor contine obiective operationale , specifice tipurilor de lectii alese, NU obiective generale si obiective specifice
Formularea obiectivelor operaţionale se va face apelând la verbe de acţiune “Elevii să devină capabili.... (“să indice”, “să recunoască”,” să enumere”, “să denumească”, “să  descrie”, “să explice”, “să definească”, “să clasifice”, “să demonstreze” “să compare”, “să realizeze”, să redacteze” “să deseneze”, “să ilustreze” etc.)  Formularea standard a unui obiectiv operaţional poate fi următoarea: “La sfârşitul activităţii, elevii puşi în situaţia de ……../având acces la ….…./ după citirea textului ..….../ utilizând …… etc.,
De evitat verbe care se referă la stări interioare care nu pot fi observate şi evaluate direct: “să ştie”, “să cunoască” , să înţeleagă, să-şi dea seama” s.a. Problema este ce anume vor trebui să facă elevii pentru a dovedi că “ştiu”, “au înţeles”, “cunosc” .... un lucru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu